SEO polopaticky / trendy 2021
SEO. Tři písmena, která rozhodují o tom, kde se vaše webová stránka řadí ve vyhledávačích. Jak to funguje? A jak zlepšit hodnocení vašeho webu ve vyhledávání? SEO trendy 2021 v kostce polopaticky.
SEO (Search engine optimization) neboli optimalizace pro vyhledávače je velice důležitou součástí při vytváření webových stránek.
SEO je postup navrhování vašich webových stránek tak, aby byl váš web ve vyhledávačích, jako je například Google na vyšší pozici. Přesněji řečeno, aby se váš web zobrazil jako nejlepší výsledek na stránce výsledků vyhledávače na daný dotaz zadaný uživatelem.
SEO je základní nástroj pro malé i velké firmy, kteří soutěží o to, aby se jejich webové stránky zobrazovaly co největšímu publiku.
Chcete-li vylepšit SEO svého webu, můžete podniknout řadu jednoduchých změn v designu a obsahu webových stránek, díky nímž se stane váš web atraktivnější pro vyhledavače.
Rádi byste v Praze zašli na dobrý burger, je pravděpodobné, že do Googlu napíšete “nejlepší burger v Praze”. Výsledky, které se vám objeví, nemusí být nutně nejlepší restaurace s burgrama v Praze, ale firmy či organizace, které použily nejlépe svůj nástroj SEO.
SEO je prostředek, jakým se dá zvýšit návštěvnost vašich webových stránek. Je třeba na správných místech vašeho webu používat cíleně klíčové výrazy a fráze, které vaši potenciální zákazníci budou zadávat do vyhledávače. Čím lepší bude vaše SEO, tím vyšší bude vaše hodnocení ve vyhledávačích.
Jak SEO ovlivňuje hodnocení vyhledáčů?
Vyhledávače, jako zmiňovaný Google, nebo v České republice Seznam, jsou agregátory všech webových stránek. To znamená, že když něco hledáte pomocí těchto vyhledávačů, zobrazí vám klidně až tisíce výsledků souvisejících s tím, co jste zadali.
Vyhledávače shromažďují tyto výsledky pomocí robotů, kteří mají za úkol neustále procházet internet. Roboti procházejí jednotlivé stránky na internetu a dělají si o nich “obrázek” po stránce obsahu. Podle toho, jak jsou stránky z pohledu SEO
připravené, si vyhledávače přiřazují, zjednodušeně řešeno, hodnocení (index), seskupují je podle klíčových výrazů a nejlépe hodnocené weby pak zobrazují na prvních místech výsledku vyhledávání (SERP). Optimalizace pro vyhledávače tedy spočívá v optimalizaci obsahu webových stránek tak, aby byl co nejlépe čitelný pro roboty, kteří mají elementární vliv na umístění ve výsledcích vyhledávání. Díky pravidelné indexaci jsou výsledky Googlu na dotaz velice rychlý. Google má už vytvořené vlastní seznamy nejlepších výsledků pro cokoliv, co chcete hledat, takže po vašem dotazu nemusí procházet všechny webové stránky najednou.
Jaké (pozitivní) faktory jsou důležité pro Google, že vyhodnotí, co zobrazí ve výsledku vyhledávání na vyšších pozicích?
Na pořadí umístění webu „ranking“ ve výsledcích vyhledávání má vliv mnoho faktorů. Google jich udává v současné době přes 200. Google vždy upřednostňuje weby, které splňují určitá kritéria. Některá z těchto kritérií zahrnují:
-
Web obsahuje klíčová slova, která jste ve vyhledávači hledali. Pokud jste tedy hledali „nejlepší burger v Praze“, zobrazí se webové stránky, které tato slova používají na svém webu častěji. V dnešní době už však nestačí napsat na webové stránky “Prodáváme nejlepší burger v Praze”.
-
Webové stránky jsou oblíbené. Stránky, které lidé navštěvují a zůstávají na nich delší dobu, a ještě například sdílejí odkazy z těchto stránek, se rychle vyšplhají nahoru.
-
Web obsahuje obrázky. Google upřednostňuje weby, které jsou i vizuálně přitažlivé a popsané. Často je umisťuje nad weby, které obsahují pouze text. Dnes, dříve než kdy jindy, platí, že Google upřednostňuje dobrou uživatelskou zkušenost s daným webem.
-
Web za své přednostní místo platí nebo někdy zaplatil. Některé webové stránky platí společnosti Google, aby se řadily na vyšší místo. Tyto výsledky jsou označeny jako „Reklamy“. Efekt z vyšší návštěvnosti pak zvyšuje hodnocení webu, tím i organické umístění.
Jak mohu na webových stránkách vylepšit své SEO?
Nejdříve je potřeba říct, jestli chceme být vidět ve vyhledávání, které je placené nebo organické.
Placené vyhledávání je, když majitel stránek zaplatí vyhledavači za první místo na stránce, když někdo hledá jeho konkrétní výrazy. Na Googlu se potom vyhledaný výraz zobrazí se slovy „Reklama“ nebo „Sponzorováno“. Tyto odkazy pocházejí od majitelů webových stránek, kteří společnosti Google platí za reklamní prostor (skrze Google Ads), aby přilákali provoz na jejich stránky. Nejčastěji si určují denní rozpočet na určité výrazy, které jsou relevantní k jejich webu.
To znamená, že většina SEO prací na vašich webových stránkách se zaměřuje na organické vyhledávání. Organické vyhledávání se myslí, když Googlu za nic neplatíte. Vaše SEO nastavení je prostě tak dobré, že se na první místa dostanete sami. Pokud chcete, aby se vaše webové stránky umístily na Google výše než nyní, ale nechcete platit za reklamu, měli byste provést vstupní SEO analýzu, abyste odhalili, kde na webu jsou vaše základní nedostatky z pohledu SEO.
Určete klíčová slova vašeho webu
Tato část může vyžadovat rozsáhlou analýzu webu. Musíte najít výrazy, slova a fráze, které vystihují váš web, a to, co uživatelé na Googlu vyhledávají, aby se dostali na váš web.
Google Trends a Google Ads jsou skvělé nástroje, které vám pomohou vidět, co uživatele hledají online. Pokud již máte implementovanou Google Search Console, je pak skvělým zdrojem přímo na vašich stránkách. Můžete porovnat různá slova mezi sebou a zjistit, které z nich je vyhledáváno více. Při vybírání výrazů přemýšlejte, co je klíčové pro váš web a také co vás odlišuje od konkurence.
Samotná analýza klíčových slov pak vyžaduje různé techniky a pravidelnou revizi.
Položte si základní otázky ke svému webu
Je váš web bez gramatických a pravopisných chyb? Nemáte na vašich stránkách nefunkční odkazy nebo odkazy, jejichž platnost už vypršela? Jsou názvy vašich stránek a podstránek stručné a výstižné? Neexistují duplicitní stránky? Má každá vaše stránka meta popis, který dobře shrnuje obsah vaší stránky a klíčová slova? Jsou URL adresy webu krátké, snadno zapamatovatelné a plné klíčových slov? Neobsahují vaše URL adresy shluky písmen a číslic? Je rychlost načítání vašeho webu dostatečná? Používáte kvalitní média a obrázky? Jsou klíčová slova vašeho webu dobře umístěná v nadpisech? Máte dostatečné množství textu a unikátní obsah? Existují na jiných stránkách kvalitní odkazy na váš web? Máte kvalitní zdrojový kód (kritéria konsorcia W3C)?
To jsou všechno otázky, které je třeba vyřešit, než se hodnocení vašeho webu dostane organicky na vrchol. Mějte na paměti, že pokud je váš web relevantní, graficky přitažlivý a snadno se v něm orientuje, můžete očekávat vždy lepší výsledky ve vyhledávačích.
Trendy pro rok 2021 v kostce
Core Web Vitals
Vyhledávač Google zavedl nové metriky pro sledování a hodnocení použitelnosti a kvality webu. Je zde tedy i jednoznačná vazba na SEO. Tyto metriky budou mít vliv na hodnocení od Googlu vašich stránek. Od května letošního roku se budou měřit tyto tři konkrétní metriky webu – LCP, FID a CLS.
-
Largest Contentful Paint – Jak dlouho trvá, než se hlavní obsah vašich webových stránek načte.
-
First Input Delay – Metrika, která popisuje jak rychle může uživatel na stránce začít provádět úlohy.
-
Cumulative Layout Shift – hodnotí, jak vizuálně stabilní jsou webové stránky v procesu načítání. Otevřete stránku, vidíte, kam chcete kliknout a v okamžiku kliknutí se buduje nový prvek, jako je například banner, který posune rozložení stránky a na který pak třeba i nedobrovolně kliknete.
Hlasové vyhledávání
Můžeme čekat, že podobně jako v USA bude přibývat domácností, které budou využívat hlasové vyhledávání například skrz Siri, Alexu nebo Google Voice Assistant. Rozdílnost dotazu skrze tradiční webový vyhledávač se může lišit nejen v oslovení média, ale také ve větší konkrétnosti dotazu např. s použitím více sloves, které jsou přirozenější pro hlasové vyhledávání. Klíčová slova by mohla nahradit složitější otázky a přirozené věty v obsahu webu pro hlasové vyhledávání.
Mobilní zařízení na prvním místě
Vyhledávač Google se primárně dívá na mobilní verzi webu na místo verze pro stolní počítače. S neustále rostoucím trendem mobilního zařízení začne Google od března letošního roku ignorovat obsah webů, které jsou viditelné pouze na ploše stolního zařízení.
Existuje mnoho věcí, které ovlivňují SEO webových stránek. To je také důvod, proč se SEO stalo pro firmy důležitým prvkem na webových stránkách, které je třeba řešit jak na začátku stavění webu, tak i v jeho průběhu, protože kritéria a nároky robotů, kteří vyhodnocují atraktivitu webu a s tím i související postavení ve vyhledávačích se podle aktuálních trendů mění. Čím kvalitněji máte zpracované SEO na vašem webu, tím lepší hodnocení vám vyhledavače udělí a tím vám i vyšší pozice ve výsledcích vyhledávání udělí.
Ještě je třeba zdůraznit, že provedete-li sami nebo s agenturou optimalizaci, růst pozic ve vyhledávačích nebude ze dne na den. SEO je běh na delší dobu, výsledky se projeví u každého jinak, záleží na mnoha faktorech (konkurence, oblíbenost tématu,…). Někdy několik málo měsíců, někdy půl roku, někdy rok i více.